Week van de Friet gelanceerd

Veldhoven | 2 oktober 2014

De eerste Nationale Week van de Friet is woensdagmiddag 1 oktober van start gegaan. In gezelschap van branche- en vakgenoten presenteerde Frans van Rooij de achtergronden en de aanpak. Van Rooij is oprichter van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) en initiatiefnemer van deze actieweek. Kort samengevat: het frietje heeft alle recht op een veel positiever imago en de branche moet aan de slag om de consument hiervan te overtuigen.

Foto_partners_WvdF_2014

Van Rooij werd in zijn pleidooi bijgestaan door friet- en snackdeskundige Ubel Zuiderveld. Zijn historische terugblik op het frietje leidde via de Peruaanse aardappel, de middeleeuwen in Spanje, het Franse hof in Parijs, België en Nederland tijdens de wereldoorlogen in de 20ste eeuw tot het hedendaagse frietje in al zijn verschijningsvormen. Weliswaar kampend met een imagoprobleem, maar toch bij velen nog ongekend populair.

Dit is niet verwonderlijk, want zoals de tweede gastspreker, dr. Peter Klosse, lectoraat Gastronomy in Foodservice – Hotelschool Maastricht, het verwoordt: ‘Het probleem van friet is dat het zo lekker is!´. Zijn advies aan de frituurbranche luidt dan ook: ‘Bouw kennis op, straal vakmanschap uit, lever een perfect product en vertel het je klanten. Be good and tell it, in die volgorde’. Hij presenteerde tegelijkertijd enkele argumenten die sterk vóór het frietje pleiten: het belangrijkste ingrediënt van het lekkere frietje, de aardappel, is een groente: vol met vitaminen, vezels en mineralen en frituren als voedselbereidingtechniek wordt al duizenden jaren toegepast in bijvoorbeeld de Chinese en Japanse keuken. Daar is helemaal niets mis mee. En tot slot is Klosse zeer duidelijk over het gevecht met het vet; goed gefrituurde friet is juist niet te vet. Bovendien werpen vele voedingsdeskundigen inmiddels nieuw licht op het fenomeen vet; we hebben het in de juiste hoeveelheid ook gewoon nodig.

800 deelnemers

Op zaterdag 4 oktober gaat de Week van de Friet van start bij zo’n 800 ondernemers in Nederland. Spontane acties in heel veel plaatsen, kleurwedstrijden, een fotowedstrijd, bedrijfsbezoeken, speciale aanbiedingen, excursies naar aardappelboerderijen, traktaties aan bewoners van verzorgingstehuizen, te veel om op te noemen. Alles onder het motto ‘Friet is een feest, maar het kan niet elke dag feest zijn’ en uitgevoerd in een feestelijke, herkenbare eigen stijl, ook te zien op Weekvandefriet.nl, Facebook en te volgen op Twitter.