De naam van friet of patat is afgeleid van patates frites Frans voor ‘Gefrituurde Aardappel’.
Het Nederlands Frituurcentrum is een initiatief van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) en heeft de taak om de groei en professionalisering van de individuele ondernemer en medewerkers te stimuleren. Dit moet leiden tot een voorkeurspositie bij de consument. Dit kan door ervoor te zorgen dat de ondernemer excelleert op het gebied van Vakmanschap, Veiligheid & hygiëne en Verantwoordelijkheid. Deze 3 V’s zijn tevens de basis van het keurmerk Goed Gefrituurd, dat exclusief is voorbehouden aan leden van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri).
Het Nederlands Frituurcentrum is ook uitgever van het online vakplatform Frituurwereld.nl en biedt trainingen voor ondernemers en medewerkers in de frituurbranche die hun talent verder willen ontwikkelen. Daarnaast draagt het Frituurcentrum bij aan de kennis over frituren in het algemeen, een belangrijke methode om voedsel te bereiden. Denk hierbij aan onder meer opleidingen, workshops, inspiratiesessies, seminars, voorlichting en informatieverstrekking.
Branche promoten bij consumenten
Het Frituurcentrum promoot de frituurbranche ook bij de consument. Hier ligt het accent vooral op het visueel maken van de kwaliteiten en talenten van ondernemers en hun bedrijven. Dat doet het Frituurcentrum onder meer met de Nationale Smulgids (met frituurbedrijven die een omweg waard zijn), Smulscore.nl (de online rating tool) en het keurmerk Met Goud Bekroond voor huisgemaakte specialiteiten.